tirsdag den 21. juni 2011

Forklæder

Forklæder med lommer

Forklæder med applikationer

En kort model

Blomstrede forklæder og et enkelt et med stoftryk

Stoftryk og lommer

En applikeret is og lomme

Fine læg foroven

Sidste projekt i håndarbejde i år var syning af forklæder. Til næste år skal 5. klasse (som så er 6. klasse) ikke længere have håndarbejde. På vores skole er det kun et 1-årigt fag. I 6. klasse skal de have et nyt fag - nemlig hjemkundskab - og jeg synes, det var en god idé, at eleverne syede noget, som de kan bruge til noget. Det blev til forklæder, som kan bruges, når de skal lære at lave mad.

Eleverne fik to modeller at vælge imellem, og de tegnede designs på papir, inden de gik i gang med at vælge stof. Der blev gjort et godt indhug i vores velassorterede stofskab, og alle fik hver deres eget personlige forklæde.

Som I kan se, er de blevet flotte, og eleverne er glade for dem.

Hvis du vil lave et lignende projekt med nogle elever, vil jeg anbefale dig at lave en udførlig arbejdstegning med mål på. Jeg havde lavet en, og den blev brugt flittigt under hele forløbet.

søndag den 19. juni 2011

Land art med 5.a

Her er nogle af pigerne fra 5. a. Vi har lavet land art her i foråret, og her kommer en masse dejlige billeder af kunstværker og børn. Vi var af sted to gange, derfor de mange forskellige værker.

Pigernes værk - et hjerte

Tre piger

og deres Peace-værk

De to drenge her

fik lavet et skelet af pinde, som de kunne bygge op omkring.

Gruppen her fjollede lidt rundt,

men de fandt til sidst ud af at lave omridset af en person i grannåle. Kan I se det?

De kærlige drenge her

har simpelthen lavet en blomst!

De to piger her

har lavet en slags bro med blomster under.

Gruppen her har lavet et stort værk sammen

hjerte, stjerner og måne er nogle af elementerne.

Gruppen har har brugt snor

til at hænge forskellige naturelementer op i et træ.

Og de tre her fik lavet et glad ansigt.

Sidste gruppe

har lavet et lidt abstrakt mønster.

Lærerens værk... af efeublade.

Man leder efter en god plads at udføre værket på.

De eneste redskaber, vi havde med, var sakse og noget snor i naturlige materialer. Land art skal jo kunne forgå i naturen.

Der samles materialer ind.

Det var billederne. Pyha, sikke mange. Måske sjovest for eleverne selv at se... Men jeg synes de allesammen skulle med.

På bloggen her har jeg tidligere vist billeder af land art, som andre af mine elever har lavet. Værkerne og deres udformning afhænger meget af, hvor man laver dem. Årstiden spiller også ind. Her var det forår, og vi kunne bruge blomster, sten, blade, pinde mm. Vi har lavet værkerne på Vandtårnsbakken i Næstved.

Allerhelst ville jeg gerne have været ved en strand og lavet nogle værker der, men bakken her er i gåafstand fra billedkunstlokalet, og det hele skulle nåes på to lektioner.

I vores evaluering af projektet nævnte de fleste elever, at det var dejligt at være ude, altså i det hele taget at modtage undervisning udendørs, og med et projekt som land art er der gode muligheder for at rykke udenfor.