onsdag den 25. august 2010

Land art

Hvad er land art?
Hvordan kan man lave land art?
Det var de to første spørgsmål, vi forsøgte at finde svar på i 5.b. På internettet fandt vi en masse billeder af land art, som andre havde lavet.

Definition fra "Den Store Danske":
Land art, jordkunst, billedkunstnerisk retning, der udvikledes i USA i sidste halvdel af 1960'erne med afsæt i minimalismen og installationskunsten. Land art befinder sig genremæssigt mellem skulptur og landskabsarkitektur. Værket udføres i sammenhæng med de naturlige og eventuelt kulturelle omgivelser og indebærer ofte omfattende indgreb i et landskab; det kan også have form af en rejse, som kunstneren foretager og dokumenterer fotografisk.

Forandringen med tiden er et afgørende moment i de fleste land art-værker, hvor de naturlige processer, som materialerne og omgivelserne undergår, bliver en del af værket. Blandt de amerikanske eksponenter for land art er Richard Serra, Robert Smithson, Walter de Maria og Michael Heizer, der alle siden 1960'erne har udført værker i en monumental, landskabelig stil med Robert Smithsons Spiralmole fra 1970, lavet af basalt og stenaffald i Great Salt Lake i Utah, som det mest kendte. Se også naturkunst.

Efter indsamling af viden og inspiration kunne vi gå ud i naturen og forsøge at skabe vores egen land art.


Superflot spiral lavet af grannåle og kogler. I værket indgår også fire levende vinbjergsnegle.

Værket er lavet af disse fire drenge:)

Her er land art-værket blevet mindre og mere detaljeret. Det skal forestille en stue, hvor to sidder og ser fjernsyn. Udenfor huset er der et forråd af mad.

Pigerne her står bag værket.

To andre piger lavede deres fortolkning af Jesus på korset. En fundet knogle skulle selvfølgelig indgå i værket.

Der arbejdes. Eneste medbragte hjælpemidler var sakse og garn i naturmaterialer.

Læreren laver også et lille værk.

Eleverne arbejder i grupper og finder materialer rundt omkring på Vandtårnsbakken i Næstved, som er i gå-afstand fra skolen.

Her et ret feminint værk med kogler, blomsterblade og en snegl - rigtig fint.

Det har pigerne her lavet.

På mit billede er det desværre lidt svært at se, men dette værk forestiller et ansigt af en pige. Hun har bl.a. fletninger lavet af strå.

Ansigtet er lavet af disse tre piger.

Tiden flyver, når undervisningen rykkes ud i naturen. Vi må hjemad igen:)

fredag den 20. august 2010

Regnvejrsaktivitet i billedkunst

Forleden skulle vi have været udenfor i billedkunst, men regnen silede ned. Så jeg måtte i en fart finde på en alternativ idé.
På to stykker A5-papir malede eleverne forskellige motiver med akvarelfarver.

Da billederne var tørre, laminerede vi dem.

Så blev der klippet huller i begge sider - enten med hultang eller hulmaskine

En snor blev ført igennem hullerne - op og ned igen - og så blev der bundet knude

Motiverne var meget forskellige, men peace-tegn er populære blandt 5. klasses eleverne



En dreng var inspireret af det mønster, han lavede til sit broderi i håndarbejde

Andre drenge ville hellere vise, hvem der er favoritholdet

Og så tænker du måske: Hvad skulle alle disse laminerede malerier bruges til?
Det er selvfølgelig regnvejrslygter. Man finder et tomt og renvasket syltetøjsglas, kommer et fyrfadslys ned i og putter hele herligheden ned i den laminerede holder. De ser rigtig fine og hyggelige ud med lys i. Projektet klarede vi på to lektioner, men med mindre børn kunne man godt bruge lidt længere tid på det.

mandag den 16. august 2010

De glade børn på mandagsholdet

Så er det tid til håndarbejde igen (for mig) - børnene her har håndarbejde for første gang.

Eleverne har fået det samme oplæg til arbejdet med korssting, som de to hold i sidste uge, og de går lige så friske til arbejdet med mønstrene.

Alle får lavet noget godt.

Det er tilladt at få inspiration fra læreren.

Hjerter og forskellige mønstre prøves af.

Gentagelser af samme figur.

De er stolte af det, de laver! Og så kommer vi på internettet - WAUW!

Søde ansigter tager form.

Der er dyb koncentration, men også hyggesnak ved bordene.

Mønstre prøves af - nogle kasseres, andre beholdes.

Det bliver spændende at komme i gang med at brodere:)

lørdag den 14. august 2010

Korssting

Vi skal starte med at brodere korssting. Jeg har en pude med, som jeg har arvet fra min mormor. Eleverne er tydeligt imponerede over det store stykke arbejde, der ligger i sådan et pudestykke. Vi taler om, at man ikke broderer så meget i dag; meget bliver lavet på maskine mm. Tidligere, hvor der ikke var så megen underholdning i TV og på internettet, havde mange en hobby, og de fleste kvinder lavede en form for håndarbejde.

Jeg fortæller børnene, at vi skal nytænke korsstingbroderiet, og at de selv skal designe et mønster, de vil brodere. Jeg viser dem det eksempel, jeg selv har lavet.

Så skal der tegnes mønstre

Jeg har ternet papir og farveblyanter med - det er alt, hvad der skal bruges. (Nogle elever har selv udstyret i orden:))


Der tegnes mønstre på livet løs

Næste gang skal vi klippe aida-stof og i gang med at brodere med DMC-garn.

Velkommen til vores blog!

På denne blog vil vi vise nogle af de ting, vi laver i håndarbejde. Uret viser, at det er tid til at rydde op - fredag eftermiddag i håndarbejdslokalet.

Jeg fortæller eleverne, at lokalet er magisk... Når man går ind ad døren, sker der det forunderlige, at tiden går hurtigere her, end alle andre steder på skolen - og det er selvfølgelig fordi man laver noget, der er sjovt - så flyver tiden!